Hakukoneoptimointiin liittyvät yleiset harhaluulot – OSA 2

Tämä artikkeli jatkaa edellisestä ja käymme läpi lisää hakukoneoptimointiin liittyviä myyttejä. Jokainen alapuolella mainittu seikka on tutkittu ja todettu paikkansa pitäväksi. Jokainen hakukoneoptimointialan ammattilainen varmasti yhtyy alla oleviin.

1. Facebook tykkäysten ja Twitter twiittien ja seuraajien ostaminen parantaa sivuston rankingia. Tämä pitää osittain paikkansa jos oikeat ihmiset tekevät sen, mutta useimmiten tämän kaltaisten palvelun tilit ovat tekaistuja ja näin ollen niistä ei ole mitään hyötyä rankingeihin, tai ainakin hyöty on lähes olematon. Verkossa näkee useita eri palveluita, joiden kautta voit ostaa esimerkiksi 10 000 Facebook tykkäystä 10 dollarin hintaan. Tämä tuntuu äkkiseltään melko hyvältä diililtä, mutta näin ei kuitenkaan ole. Unohda tämän kaltaiset palvelut kokonaan.

2. Ostetut linkit tulevat aina hämäriltä sivustoilta. On totta, että useimmat linkkien myyntipalvelun tarjoajat käyttävät automatisoituja linkkien rakennusmenetelmiä ja jotkut linkit tulevat hieman kyseenalaisista lähteistä, mutta toki näin ei kuitenkaan ole jokaisen palvelun kohdalla. On olemassa myös luotettavia ja hyviä palveluita jos osaa valikoida oikein. Suosittelemme unohtamaan tämänkaltaiset palvelut kokonaan.

3. Ei ole hyvä linkata sivustoa liikaa. Tämäkin pitää osittain paikkansa, mutta linkkaaminen on vahingollista vain siinä tapauksessa jos sivustosi saa linkkejä linkkiverkostoista, jonka Google poistaa indexistä tai jos Google tulkitsee sen muuten spämmiksi. Relevantit laadukkaat linkit ovat aina plussaa ja niitä ei voi olla koskaan liikaa. Mieti kuitenkin, ankkurijakaumasi mahdollisimman monipuoliseksi, oli linkkejä sitten muutamia tai kymmeniä tuhansia.

4. .COM rankkaa aina paremmin kuin .NET & .ORG ja samoin suomalaisissa hakutuloksissa .FI. Tämä ei pidä paikkansa ja domainin päätteellä on hyvin vähäinen merkitys Googlelle. Se mikä sen sijaan ratkaisee, on sivustolle tulevien linkkien arvokkuus.

5. Mitä enemmän sivustolla on sisältöä, sen parempi. Laadukas sisältö on erittäin tärkeä osa hakukoneoptimointia ja koko sivusto sekä Google rakastaa sitä. Kuitenkin sisällön kanssa tulee miettiä myös, että lukija saa siitä jotain irti. Monesti ihmiset keskittyvät liikaa hakusanojen upottamiseen sivustolle ja muokkaavat omia artikkeleita jälkikäteen. Tämä voi johtaa siihen, että tuotteesta tai palvelustasi kiinnostuneet eivät päädy ostamaan tuotetta, sillä sivuston sisältö on tylsää ja vaikeasti luettavissa.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s