Hakukoneoptimointiin liittyvät yleiset harhaluulot – OSA 1

Verkkomarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin ammattilaisena ja verkkobisneksen omistajana jokapäiväisiin rutiineihin kuuluu tiedon etsiminen ja uusien markkinointi- ja hakukoneoptimointikeinojen keksiminen. Siinä missä joku alan ammattilainen väittää tiettyä asiaa, voi toinen ammattilainen tyrmätä tämän täysin ja väittää ihan päinvastaista, joten tämä todella pistää miettimään, mikä on se paras mahdollinen vaihtoehto ja ketä pitäisi kuunnella. Tässä artikkelissa olemme listanneet muutamia hakukoneoptimointiin liittyviä myyttejä, jotka ovat todistetusti pelkkää harhaluuloa.

1. Meta tagit – Ennen tarvitsit jokaiselle sivulle meta tagin sijoittuaksesi hyvin Googlen hakutuloksissa, mutta nykyään meta tageilla ei ole enää minkäänlaista merkitystä hakutuloksissa sijoittumiseen. Tämä on yleinen harhaluulo ja monet luulevat sen vaikuttavan yhä, toisin kuitenkin on. Meta tagien asettaminen ei kuitenkaan ole suinkaan huono idea.

2. Hakukoneoptimointi on aina spämmiä – Jos ajattelet näin, niin mieti asiaa uudestaan. Hakukoneoptimoinnilla ei ole mitään tekemistä spämmäämisen kanssa, spämmäämisellä on itse asiassa negatiivinen vaikutus hakukoneoptimointiin. Hakukoneoptimointi on laajalti käytetty ja jokainen iso yritys sekä brändi hyödyntää sitä jatkuvasti. Hakukoneoptimoinnissa on monia eri tekniikoita ja niiden oikein käyttäminen auttaa sivustoasi sijoittumaan paremmin Googlen hakutuloksissa. Myöskään hakukoneoptimointiin tarkoitettujen automatisoitujen ohjelmien käyttö ei ole aina välttämättä spämmiä, sillä jollain yrityksillä on todella laajat sivut ja sitä varten automatisaatioskriptejä, joka hoitaa osan hakukoneoptimoinnista.

3. Vain ja ainostaan PageRankilla on merkitystä – Harhaluulo numero 3. on siis tämä ja kerrottakoon, että PR:n (=PageRank) lisäksi vaikuttavia tekijöitä on lukuisia eli se suinkaan ole ainoa merkitsevä tekijä. Google määrittää sivuston PR:n ensin arvioiden sen ”hyödyllisyyden” ja sivuston PR määräytyy sinne ohjautuvien linkkien perusteella.

4. Linkkien määrä korvaa laadun – Jos luulet näin, niin sinulla on jälleen väärä ajattelumalli, nimittäin linkkien määrä ei todellakaan korvaa niiden laatua. Itse asiassa tämä menee täysin päinvastoin ja linkkien laatu korvaa niiden määrän. Sivusto, jonne on vain kourallinen laadukkaita linkkejä arvostetuilta sivustoilta sijoittuvat hakukoneissa usein paljon paremmin kuin sivustot joihin on miljoonia linkkejä, jotka on luotu automatisoiduilla ohjelmilla. Hakukoneoptimoinnissa linkkien rakentaminen on monimutkaista ja se tulee suorittaa oikein menetelmin.

5. Linkit ovat tärkeämpiä kuin sivuston sisältö – Harva tietää kuinka suuri merkitys sivuston sisällöllä todella on. Et pärjää pitkällä juoksulla pelkästään linkeillä, vaikka rankkaisitkin alkuun hyvin. Jos sisältö on huonolaatuista, kukaan tuskin viihtyy sivustollasi pidempään. Panosta siis sivuston sisältöön ja luo selkeä kokonaisuus, jotta kävijän on helppo löytää haluamansa sivultasi.

6. Hakukoneoptimointi on jotain mitä tehdään sivulle vain kerran – Monet tekevät sen virheen, että panostavat hakukoneoptimointiin isolla rahalla verkkosivun ollessa uusi ja tämän jälkeen antavat asian vain olla ja enempää moiseen ei käytetä aikaa ja rahaa. Tämä voi toimia hetkellisesti, mutta pitkän ajan suunnitelmana se ei tule toimimaan. Todellisuudessa hakukoneoptimointia tulee suorittaa jatkuvasti säännöllisin väliajoin ja vain tällä tavoin voit varmistaa, että sivustosi sijoituksen heilahtelut ovat vakaampia hakutuloksissa. Jatka siis hakukoneoptimointia niin kauan kun sivustosi on olemassa.

7. Sijoituksen takuuvarma ja lopullinen parantaminen hakukoneissa  – Monen hakukoneoptimointia harjoittavan yrityksen näkee mainostavan varmoja ja pysyviä tuloksia, mutta tämä ei valitettavasti ole mahdollista mitenkään päin, ei vaikka kyseessä olisi kuinka hyvin hakukoneoptimointia toteuttava yritys. Mikään ei ole hakukoneoptimoinnissa varmaa eikä varsinkaan pysyvää. Google päivittää algoritmejään jatkuvasti ja kukaan ei voi tietää millaisia muutoksia huominen päivä tuo tullessaan. Myös sijoituksien heilahtelu hakutuloksissa on väistämätöntä. On kuitenkin selvää, että jotkut yritykset tekevät huomattavasti parempaa jälkeä kuin toiset.

8. Sivuston sisäisellä linkkaamisella ei ole merkitystä – Väärin. Sivuston sisäisellä linkkaamisella on suuri merkitys hakukoneoptimoinnissa ja se on yksi oleellisimmista osista sivuston sisäistä optimointia. Google arvostaa suuresti jos sivun sisäinen navigointi onnistuu sulavasti, joten tee linkkaus huolellisesti. Tämä ei vie kauaakaan aikaa ellei kyseessä ole laaja sivusto ja se on ennen kaikkea helposti toteutettavissa.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s