Hakukoneoptimoinnin 2 komponenttia

Hakukoneoptimointi 2013 - ulkoinen ja sisäinen optimointiHakukoneoptimointi koostuu kahdesta optimointityypistä. On olemassa sivun sisäistä ja ulkoista optimointia, jotka molemmat ovat oleellisia optimoidessa sivustoa. Ennen kuin lähdet tekemään ulkoista optimointia eli rakentamaan sivustollesi linkkejä, on tärkeää hoitaa sivuston sisäinen optimointi kuntoon.

Sisäinen optimointi

Sivun sisäinen optimointi on helppoa, sillä sinä kontrolloit omia sivujasi ja voit muuttaa ne millaiseksi ikinä haluatkaan. Ensimmäiseksi kannattaa pyrkiä pitämään sivusto mahdollisimman kevyenä ja unohtaa isot kuvat ja Flash-animaatiot sekä Java –script, sillä tällä voi olla negatiivinen vaikutus hakutuloksissa näkymiseen. Sivun sisäisessä optimoinnissa sivuston sisällöllä on suuri merkitys ja mitä uniikimpaa se on, sen parempi. Sisältöön on tärkeä upottaa sopiva määrä hakusanoja, joilla haluat tulla nähdyksi Googlen luonnollisissa hakutuloksissa. Älä kuitenkaan käytä hakusanoja liikaa, sillä hakukone ei katso sitä hyvällä. Tämän tarkasteluun kannattaa käyttää apuna esimerkiksi Mozilla Firefoxin SEO Quake –plugia, jonka avulla näet kuinka monta kertaa tietyt sanat esiintyvät sivuillasi. Älä koskaan kopioi sisältöä muilta sivuilta ja tuplasisällön syntymistä tulee välttää. Tuplasisällöllä on negatiivinen vaikutus hakukoneiden silmissä. Pyri tekemään jokaisesta sivustasi uniikki ja vältä tekemästä sisällöltään samankaltaisia sivuja.

Otsikot vaikuttavat sivuihisi paljon ja niillä on merkittävä rooli sisäistä optimointia toteuttaessa. Laita siis alkuun otsikko eli ”Title” kuntoon, sillä hakukoneet arvostavat sitä erityisesti ja siinä tulee käyttää niitä hakusanoja, joilla pyrit olemaan näkyvillä. Käytä H1- & H2-otsikointia. Hakukone osaa tulkita <h1>otsikko</h1> -muodossa merkityn tekstin pääotsikoksi. Ilman näitä hakukone ei tunnista sitä otsikoksi ollenkaan, sama pätee <h2>otsikko</h2> -muodossa oleviin otsikoihin. Huolehdi, että sivustoltasi löytyy vain yksi H1-otsikko, H2-otsikoita voi olla useampia.  Kirjoita houkutteleva ”Meta Description” eli sivuston kuvaus, sillä se näkyy kaikille otsikon alapuolella Googlen hakutuloksissa. Mielenkiintoinen kuvaus tuo sivustollesi lisää kävijöitä.

Rakenna runsaasti sivuston sisäisiä linkkejä. Tällä on merkittävä vaikutus hakukoneoptimoinnissa. Tässä on siis muutamia seikkoja, jota tulee muistaa hakukoneoptimointia suoritettaessa. Vaikuttavia tekijöitä on toki muitakin, mutta tässä niistä tärkeimmät.

Ulkoinen optimointi

Ulkoisella hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan oman sivustosi ulkopuolelle rakennettuja linkkejä. Linkkejä rakentaessa tulee huomioida, että niitä ei ”spammaa” eli laita jokaiselle mahdolliselle sivustolle. Tällä kun on yleensä negatiivinen vaikutus ja voit saada ”penaltya” eli jäähyä. Tämä tarkoittaa, että Google tiputtaa sivustosi alas hakutuloksissa ja se kestää yleensä pitkään, tai ainakin siihen asti, kunnes poistat sen aiheuttaneet linkit. Pyri siis luomaan laadukkaita linkkejä, sillä niitä hakukoneet arvostavat ja hakukoneoptimoinnissa laatu korvaa ehdottomasti määrän. Laadukkaiden linkkien rakentaminen voi kuitenkin olla vaikeaa ja siinä tarvitaan yleensä ammattilaisen apua eli viimeistään tässä vaiheessa kannattaa turvautua ammattihenkilön puoleen ja suosittelemme kokeilemaan Wiido Oy -nimistä hakukoneoptimointiin erikoistunutta firmaa. Mikäli haluat perehtyä asiaan lisää niin löydät lisätietoja täältä: Wiido hakukoneoptimointi. Yritys käyttää erittäin turvallisia ja tehokkaita linkkausmenetelmiä ja voit halutessasi saada niistä raportin kuukausittain, jotta saat vähän osviittaa mitä sivustollesi on tehty. Wiidon lisäksi Suomessa toimii myös muita hakukoneoptimoinnin ammattilaisia. Ja sanottakoon vielä, että sivun sisäinen optimointi on kuitenkin toteutettavissa itse, mikäli on perillä asioista.

Hakukoneoptimointia suoritettaessa tulee olla kärsivällinen, sillä muutoksissa saattaa kestää pitkään. Älä odota liikoja ja ymmärrä, että vaikka ammattilainen optimoi sivustosi, saattaa kestää viikkoja ennen kuin tulokset näkyvät. Mitä suurempi kilpailu hakusanalla on, sitä vaikeampaa on nousta korkealle hakutuloksissa. Maltti on valttia mitä hakukoneoptimointiin tulee.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s